Afgerond project: zonnepanelen voor warmwatervoorziening

Een paar maanden geleden is het meest recente project van de Stichting Global Hospital Nederland afgerond. Het gaat om de plaatsing en ingebruikname van zonnepanelen op het dak van het hostel voor verpleegkundigen in opleiding, die hierdoor eindelijk warm kunnen douchen. Een absolute noodzaak voor deze beroepsgroep!

Tekst & foto’s: Marjon Steenbeek

Het Global Hospital & Research Centre in Mount Abu, dat hoog in de bergen ligt, heeft een dependance beneden, in Shantivan. Was Shantivan 10 jaar geleden nog een gehucht, het is inmiddels een behoorlijke stad geworden. Er is onder andere een afdeling van de Rajasthan University gebouwd, met daarin een universitaire opleiding voor verpleegkundigen, te vergelijken met onze hbo-opleidingen verpleegkunde.

Hostel
Pal naast dit gebouw staat het hostel dat tussen 2011 en 2013 gebouwd is en waarvan de Stichting Global Hospital Nederland, samen met Wilde Ganzen, twee verdiepingen heeft gefinancierd. Dit hostel is bedoeld voor de verpleegkundigen in opleiding, die studeren aan de universiteit en werken in de ziekenhuizen van Global Hospital in Shantivan en in Mount Abu. In de dependance in Shantivan is onder andere een oogkliniek en een verpleeghuis gevestigd. In Mount Abu staat natuurlijk het grote ziekenhuis.

Positief denken
Vrouwelijke studenten in India kunnen zich alleen voor een studie aanmelden, en mogen ook alleen van hun ouderlijk huis weg, als er huisvesting geregeld is. Dit is ook een eis van de Indiase regering.Het ziekenhuis wilde graag nog beter opgeleide verpleegkundigen, die niet alleen medisch zijn opgeleid, maar ook de meerwaarde inzien (en toepassen!) van positief denken en Raja Yoga. Vandaar dus de nieuwe opleiding en het hostel.

Basisvoorziening
In dit hostel ontbrak tot voor kort warm water, een basisvoorziening voor verpleegkundigen. Ons project voor 2013/2014 was dan ook het realiseren van zonnepanelen op het dak van het hostel, zodat alle verpleegkundigen warm water zouden hebben om te douchen.In 2014 zijn de zonnepanelen op het dak gelegd, met daarbij een boiler, en is er dus warm water beschikbaar gekomen.

Wilde Ganzen
Een dergelijk project moet natuurlijk ook financieel goed afgerond worden. Dit heeft even op zich laten wachten. Maar na een bezoek aan Mount Abu in februari van dit jaar, waarbij alle betrokkenen elkaar konden ontmoeten en spreken, kon de projectafronding binnen enkele weken (nog op tijd) worden ingediend bij Wilde Ganzen. Het was bovendien heel bijzonder dat Wilde Ganzen de financiële verantwoording, en daarmee de projectafronding, in twee dagen tijd heeft goedgekeurd, in plaats van hiervoor de gebruikelijke 6 weken uit te trekken. Op 26 maart jl. was het project dus volledig afgerond.Het bestuur van de Nederlandse stichting én natuurlijk het Global Hospital zijn hier heel blij mee!