Global Hospital

Nieuw project: zonnepanelen ter energiebesparing en airconditioning in de operatiekamers

De elektriciteitsrekening van het Global Hospital & Research Centre is een bron van zorg. Deze is erg hoog, terwijl het ziekenhuis al kampt met een aanzienlijk begrotingstekort. Om deze kosten structureel omlaag te brengen start de Stichting Global Hospital Nederland binnenkort een nieuw project: zonnepanelen voor stroomopwekking op het dak van het ziekenhuis, en nieuwe airco’s – die veel minder stroom verbruiken – in de operatiekamers. Donaties voor dit nieuwe project zijn van harte welkom, want de financiering is nog niet helemaal rond.

Tekst: Marjon Steenbeek, secretaris SGHN

Al langer bestond het plan om, na de positieve ervaring met de zonnepanelen op het dak van het verpleegkundigenhostel, ook het dak van het ziekenhuis in Mount Abu verder te benutten voor energieopwekking. Arjen Wiersma, elektricien, loodgieter en inmiddels ook erkend zonnepaneleninstallateur in Nederland  en in India, had dit idee al een paar jaar geleden geopperd en heeft hier ook de directeur van het ziekenhuis, dr. Pratap, warm voor gemaakt. Er is immers – aantoonbaar! – een flinke energiebesparing te realiseren.

120.000 kWh aan zonnepanelen
Arjen is dit voorjaar aan de slag gegaan om de situatie ter plekke in kaart te brengen: van ieder dak, afdakje, braak liggend stukje grond rond het ziekenhuis, enz. heeft hij bekeken of hier eventueel zonnepanelen geplaatst kunnen worden en wat daarvan dan de opbrengst zou zijn. Uit dit onderzoek bleek dat er voor 120.000 kWh aan zonnepanelen geïnstalleerd zou kunnen worden op het dak en rondom het ziekenhuis.

Offerteaanvragen
De Nederlandse Vishnu Bipat en de Indiase Ranjeet, hoofd van de technische dienst in Mount Abu, hebben vervolgens offertes aangevraagd en onderhandeld met partners in Nederland, Duitsland en India. Op grond daarvan hebben zij een complete berekening gemaakt: de totale investering voor de 120.000 kWh zal ongeveer € 200.000,- bedragen, en een jaarlijkse besparing op de energienota opleveren van € 35.000,- . Aangezien het ziekenhuis jaarlijks een flink begrotingstekort heeft, is deze besparing zeer noodzakelijk.

Oude airconditioning
In de afgelopen periode is ook het energieverbruik van het ziekenhuis heel precies opgemeten. En wat bleek? Er is een ‘lek’: de airconditioning. De airco-installaties in de operatiekamers zijn namelijk heel oud en verbruiken dus erg veel stroom. Ze zijn echter wel noodzakelijk om tijdens operaties de ruimten op de juiste temperatuur te kunnen houden (met name tegen bacteriën en virussen). Een investering in nieuwe airconditioning zou een besparing van 80.000 kWh per jaar kunnen opleveren.Het totale verbruik van het ziekenhuis zou dus omlaag kunnen met maar liefst 200.000 kWh: 120.000 kWh dankzij de zonnepanelen en 80.000 kWh dankzij nieuwe airco’s.

Het project: deel I
Het bestuur van de Stichting Global Hospital Nederland heeft de enthousiaste en goed onderbouwde verhalen van Arjen en Vishnu bestudeerd en is tot het besluit gekomen dat er een nieuw project wordt opgestart, te beginnen met deel I: investeren in nieuwe airconditioning voor de meest intensief gebruikte operatiekamer + starten met de plaatsing van zonnepanelen op het dak van het ziekenhuis zelf (deze locatie geeft het meeste rendement). Dit eerste deel van het project zal een investering van ongeveer
€ 60.000,- vergen.

Wilde Ganzen
Arjen en Vishnu schrijven op dit moment, samen met Ranjeet, het projectvoorstel voor dit 1e deel van het project van € 60.000,-. We hopen dit projectvoorstel halverwege juni 2015 in te dienen bij Wilde Ganzen. Als Wilde Ganzen het goedkeurt, wat wel de verwachting is, zullen zij 55% toeleggen op het bedrag dat de Stichting Global Hospital Nederland zelf investeert. Dit komt neer op ongeveer € 21.000,- bovenop de € 39.000,- die de stichting daarvoor zelf gaat ophalen uit donaties.

Enthousiaste leverancier
Het is de bedoeling om zo snel mogelijk te starten met de aanleg van de airconditioning in de meest gebruikte operatiekamer; liefst nog deze zomer. Goed nieuws is dat de Indiase leverancier van de airconditioning zo enthousiast is over het mooie werk van het ziekenhuis, dat deze een aanzienlijke korting heeft aangeboden. Uiteraard wordt dit geld weer geïnvesteerd in (de energievoorziening van) het ziekenhuis.

Zie ook: Het zonnepanelenproject is af