zonnepanelen_klaar

Het zonnepanelenproject is af! Het levert per jaar een besparing van € 15.000,- op!

Onlangs is het zonnepanelenproject op het dak van het Global Hospital in Mount Abu afgerond. Alle panelen staan er, mét meetapparatuur. Uiteraard werd van de officiële opening een feestje gemaakt.

Het zonnepanelenproject is geïnitieerd door de Stichting Global Hospital Nederland, wier donateurs bijna 45% van het benodigde bedrag bijeen brachten (€ 36.500,-!). Voor de overige 55% van de investering tekenden de Wilde Ganzen en Rotary Den Haag tezamen.

De secretaris van de Stichting Global Hospital Nederland, Marjon Steenbeek, nam onlangs een kijkje in Mount Abu en werd door dr. Pratap, de directeur van het ziekenhuis, bijgepraat over de resultaten. En die zijn niet mis: alleen al dit jaar kan er dankzij de zonnepanelen een besparing van maar liefst € 15.000,- worden behaald! De terugverdientijd van de investering komt daarmee op 4,6 jaar, aangezien de totale kosten met € 70.000,- iets onder de begroting zijn gebleven. (Er is gekozen voor Chinese panelen vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding; de meetsystemen waarmee bijvoorbeeld per dag kan worden bekeken hoeveel het ziekenhuis bespaart, komen uit Nederland en Duitsland.)

Airconditioning
Omdat het zonnepanelenproject onder begroting is gebleven, is er dus nog geld over om airconditioning te plaatsen in een aantal operatiekamers, te beginnen met de IC. Daar wordt momenteel aan gewerkt.

zonnepanelen op palen

De zonnepanelen zijn op palen gezet, zodat het ziekenhuis ook bij heftige regenval, zoals tijdens de moesson, gebruik kan blijven maken van de opgewekte zonnestroom.

Dr. Partab (midden), de directeur van het Global Hospital, is razend enthousiast over de zonnepanelen.

De van oorsprong Nederlandse zuster Mathilde werkt al zo’n 30 jaar voor het Global Hospital.